A Látás Hónapja minden évben az október, ami a hűvös, csapadékos őszi napok kezdete is. Ebben az időszakban készülünk fel a télre, amihez a fűtés beüzemelésén túl érdemes a látásunkat, szemüvegünket is megvizsgáltatni, hiszen egyre korábbi a szürkület és egyre csúszósabbak az utak, egyre nagyobb szükség van az éleslátásunkra a biztonságos közlekedéshez.
Sofőr, szemüvegben
Tamás elmúlt 48 éves, fiatal kora óta szemüveget visel, rutinos pápaszemesnek mondja magát. Munkájához az áruszállítása is hozzátartozik, így naponta több órát tölt a volán mögött, általában a városi utakon, de gyakran országúton is vezet. A céges autó kiváló állapotú, rendszeresen karbantartják, Tamás pedig óvatos sofőrként jellemzi magát. Arról faggattuk, hogy milyen nehézséget jelent számára az, hogy látásjavító eszközt kell használnia a vezetéshez.
Gondot jelent számodra, hogy szemüvegben kell vezetned?
Nem, ugyanis már a jogosítványom megszerzésének idején is szükségem volt rá, így nekem az a természetes, hogy ahogyan a mosogatáshoz, úgy az autózáshoz is orromon van.
Sosem vezettél nélküle?
Soha. Volt olyan, hogy nyaralás során kicsit meg-
rongálódott a szemüveg, de egy kis ragasztószalaggal kibírta a hazautat. Vezetés közben nem merném bevállalni, hogy csak foltokat látok.
Milyen gyakran nézeted meg a szemedet, szemüvegedet?
Csak akkor, amikor érzem, hogy valami nincs rendben. Ha gyakran fáj a fejem munkanapokon, akkor szokott gyanússá válni, hogy évek óta ugyanazt a szemüveget hordom.
Milyen számodra az ideális szemüveg?
Hát amellett, hogy jól lássak vele elengedhetetlenül fontos, hogy kényelmes legyen. Ha csúszkál vagy zavar, nyom, akkor nem tudom egész nap viselni. Én a fémkeretet szeretem, könnyebb és tartósabb tapasztalatom szerint.
Milyen bevonatok vannak a szemüveged lencséjén?
Hát már nem is emlékszem… Az biztos, hogy UV szűrős a lencse és került rá karcmentes bevonat is, de ettől még karcolódik.
Mi a legbosszantóbb a szemüvegviselésben, amire nem találtál megoldást?
A párásodás.
Tamás gyakorlata nem a legideálisabb, az évenkénti ellenőrzéssel a fejfájásos napokat nullára csökkenthetné, ha pedig a pótszemüveg a kocsiban lapulna, akkor a toldozott-foldozott keretes kalandot is kihagyhatta volna. Na de nézzük mit mondanak a témáról a szakemberek!
A gyártó így csinálja
Tavalyi kampányunkban megszólalt az egyetlen hazai tulajdonú szemüveglencse gyártó képviselője is. Tőle megtudhattuk, hogy a kifejezetten vezetéshez fejlesztett darabok két problémára fókuszálnak, ezekre kínálnak szinte tökéletes megoldást.
Az egyik, hogy vezetés közben gyorsan és gyakran kell fókuszt váltani, hiszen a műszerfal, az úttest közeli és távoli szakasza mellett még a perifériára is figyelni kell. Ezt a nehézséget egy jó multifokális lencse segít orvosolni, a vezetéshez fejlesztett daraboknál a közeli fókuszt nem az olvasási távra (hozzávetőlegesen 40 cm), hanem a távolabbi, minimum 60 centiméterre helyezik, ami a műszerfal távolsága. De még egy ilyen szemüvegben sem feledkezhetünk el arról a tényről, hogy a szemünk is fárad, ahogyan a lábunknak a kinyújtóztatásra, úgy a látószervnek is szüksége van arra, hogy megpihenhessen. Ahogy a monitor előtti időnél főszabály, hogy óránként álljunk fel, úgy a vezetésnél is fontos, hogy engedjük lazítani a szem izmait is.
A másik, könnyen áthidalható probléma az, hogy a fényviszonyok hirtelen változhatnak, ami nehezíti az éleslátást. Ez télen több gondot okoz, hiszen ilyenkor korán sötétedik, így akár már munkából hazafelé is szürkületben vagy sötétben közlekedünk, amit a szembejövő autók lámpái törnek meg a városon kívül. A fényre sötétedő lencsék komfortossá teszik ilyen körülmények között is a vezetést, ma már olyan típusok is elérhetőek, amelyek a szélvédő UV védelmet adó tulajdonsága mellett is remekül működnek.
Akinek a szürkület jelent nehézséget, annak pedig a sárga tónusú lencsék jelenthetnek megoldást, ezek ugyanis a kontúrokat emelik ki. (A tavalyi interjúnk teljes szövegét itt olvashatják.)
Látszerész a volán mögött
De nemcsak a gyártót, hanem sokat vezető szakembert is faggattunk arról, hogy ő hogyan választja ki a szemüvegét és milyen megoldásokat alkalmaz, ha vezet. Szabadi Zsolt a Magyar Látszerész Szövetség elnöke maga is sok időt tölt a volán mögött, így véleménye, tapasztalatai minden sofőr számára hasznosak. A szakember úgy véli a legfontosabb a megfelelő karbantartás. Vagyis, ha minden nap megtisztítjuk és eközben átvizsgáljuk a lencséket és a keretet, az nagyban csökkentheti a balesetveszélyt. Hogyan?
A tiszta lencsén lehet jól átlátni, a maszatos, zsíros szemüveg nem sokat ér, ha az éleslátás a cél. Ugyanakkor a tisztítás során felfedezhetőek a karcok is a lencsén, amelyek, mivel megtörik a fényt, sok gondot okozhatnak. Aki tehát biztonságosan akar közlekedni, annak egy megfelelő dioptriájú, tiszta és karcmentes lencsére van elsősorban szüksége.
Ha szeretné tudni hogyan ápolja szemüvegét egy optikus, olvassa el vele készült interjúnkat itt!